Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

onsdag den 1. februar 2012

Blomster med X-faktor



Se bare her - min norske bloggerven Anne fra Moseplassen har skudt en ny blomsterkonkurrence igang:

 X-faktor for blomster ..............og helledusseda - blomster med X-faktor.....dem er der godt nok mange af.....så det kan kun blive en ben hård konkurrence - om danske indslag kan være med i selve konkurrencen ved jeg ikke - men under alle omstændigheder fik jeg lyst til at vise min ultimative X-faktor blomst frem. Den første runde hvor slaget skal slåes er blandt de rosa blomster og mit bidrag til en rosa blomst med X-faktor må uden tvivl blive en af mine mange højt elskede Echinacea Purpurea/ Purpur solhat:

Echinacea purpurea "Augustkönigin":


3 grunde til at jeg mener at netop Echinacea purpurea har  X-faktor:
  • På den nordamerikanske prærie blandt vilde græsser og trampende bisoner vokser de skønne sol- og tørke elskende Ecinacea purpurea/purpursolhat.  Indianere har gennem tiderne brugt de helende olier som planten indeholder og den dag i dag er Echinacea purpurea en meget vigtig plante for medicinalindustrien.
  • I foråret spiller planten kostbare og venter på, at solens stråler for alvor varmer jorden op, inden de stikker hovederne frem. Men når de så er fremme kan du glædes over dem i haven gennem hele sommeren og sensommeren hvor de er havens overflødighedshorn af insekter.......svirrefluer, humlebier, honningbier og ikke mindst sommerfugle i 1000-tal.
  • Echinacea purpurea er altid smuk - både før, under og efter udspring og at følge knoppernes udvikling er en magisk rejse.....som det ses på billedet herunder er udtrykket i de forskellige stadier meget forskellig. Selv når efteråret går på hel og vinteren banker på, er solhattene smukke. Når de står med deres smukke brune blomsterstande i sneen minder de om små svævende brune pindsvin ..........og vinterfuglene besøger dem gerne for at spise deres frø når sneen dækker jorden.
Den valgte Echinacea purpurea "Augustkönigin" på billederne har lige netop den skønne gammelrosa farve jeg er helt vild med og for mig har Echinacea purpurea den ultimative X-faktor -  jeg ville ikke være for uden dem i haven. 

Nogle vil mene at solhat kan være svær at passe ind i staudebedene men se bare på billederne her i indlæggene med mine perfekte partnere til solhatten, eller her eller se evt. endnu flere her. Mulighederne er mange  og på billederne her i indlægget er det en almindelig hvid røllike/Achillea millefolium der gør sig som smuk partner.

Tjulahej........





19 kommentarer:

  1. Hej Dorthe. Det var et godt initiativ. Jeg kan godt se hvorfor du vælger solhatten. Der er mange gode pointer. Jeg synes også, den har X-faktor og sidste år købte jeg 9 mere og plantede i en gruppe i mit rosafarvede staudebed. Som naboplante har jeg en lille rose, som har samme højde, men lille blomst og jeg syntes, det så så godt ud i sensommeren! Jeg synes det med at vælge en X-faktor blomst er svært, for der er jo mange X-faktorer iblandt. Men du har valgt en "værdig" deltager!

    SvarSlet
  2. Nydelig bilde av en flott blomst :-)

    SvarSlet
  3. Glemte å ønske deg lykke til i konkurransen :-)

    PS: Selger du frø av solhatter?

    SvarSlet
  4. Slet ingen overraskelse, søde Dorthe... og du taler godt for din sag, for den er jo bare fuldstændig fantastisk. Også dejligt at høre lidt om baggrunden og plantens historie.

    Bestemt en plante med X-factor.

    knus Ulla

    SvarSlet
  5. Hej Dorthe
    Ingen tvivl om, at den har x-factor. Det er der rigtig mange som har, men den der er efterårets ukronede dronning, ingen tvivl om det.
    Knus
    lisbeth

    SvarSlet
  6. Solhatter burde finnes i alle hager, og så lenge de blomtrer da! Herlig =)
    Green Envy har jeg vært på jakt etter lenge, men den er ikke så enkel å få tak i...Nydelig farge på bidraget ditt!
    Ønsker deg lykke til i konkurransen!

    SvarSlet
  7. Nog håller jag med dig om att det är en enastående vacker perenn! Och så variationsrik!
    Ha det fint,
    Charlotta

    SvarSlet
  8. Nydelige bilder av en flott blomst.
    Lykke til i konkurransen :)_

    SvarSlet
  9. Hej!
    Rudbekia är en ljuvlig blomma och den här (och kombinationen) var fantastisk! Ska leta frön så att jag kan slösa med dem i rabatten i sommar...

    Kram,
    Stina

    SvarSlet
  10. Solhatt er en flott staude med en nydelig rosafarge. Lykke til!

    SvarSlet
  11. Kære Dorthe, jeg overgiver mig fuldstændig din argumentation du taler så godt for den skønne og jeg synes at solhatten er helt skøn:)
    Jeg er ikke selv i stand til at sætte fingeren på en enkelt plante som min absolutte favorit, jeg elsker så mange forskellige at jeg ikke tør nævne én af skræk for at glemme en anden.

    SvarSlet
  12. Jammen naturligvis kan dere Danske være med!
    Kjempehyggelig det :)

    Og for et vakkert bidrag, du fikk meg helt til å drømme her.

    SvarSlet
  13. Verkligen en wow-blomma med stooor X-faktor. Solhattarna är så bra på alla sätt. nu ska jag kika in på de övriga bidragen.

    Kram

    SvarSlet
  14. De er bare skønne. Jeg fik sået en del sidste år i mit højbed. Jeg håber de overlever, så de kan blive plantet ud i mine bede. Jeg vil gerne have rigtig mange!! Der er kommet så mange nye sorter, men jeg holder mest af de rosa.
    Den har helt klart X Faktor..

    SvarSlet
  15. Ja, mon ikke jeg ville have valgt den samme staude? ;-) Det tror jeg næsten. Eller måske storkenæb... Eller julerosen, som jeg viser på min blog lige nu :-)

    Smukke billeder, Dorthe :-)

    Kh. marlene

    SvarSlet
  16. Wow, du forstå virkelig at præsentere din favorit, så ens mundvand løber.
    Jeg er helt vild med dine sommerbilleder af bedene, hvor er de smukt :-)
    Det ser ud som om solhattene helt klart gengælder din kærlighed til dem, så flotte og sunde de står.
    Jeg har svært ved at give mine plads nok til at komme igang om foråret, fordi mine bede er så tætte. Så jeg skal have kigget dig over skulderen om et par måneder, for at se hvordan du gør :-)
    Smukke frostbilleder i dit næste indlæg, og du har ret, det er rigtigt smukt vejr selvom det dælme er k-k-koldt :-D

    SvarSlet
  17. Tak for alle jeres søde kommentare.....valget var slet ikke svært ....kun lidt ;0)

    ......for det kunne også have været en pæon, en rose, en clematis, en......en......eller en.....der er ufatteligt mange med X-faktor ;0)

    New Dawn....jeg sælger ikke frøene....men jeg tror nok jeg har lidt frø tilbage fra Echinacea Pallida....hvis du er interesseret vil jeg gerne sende dem til dig - skal lige kigge efter her i week-enden :0)

    SvarSlet
  18. Hej käraste du!

    Gult kan vara underbart på våren, men LILA är ändå bäst:-) Och echinaceor ÄR bara fantastiska!

    Vad glad jag blir för dina frostbilder också, vackert:-)

    Ha en underbar dag, kramkram H.

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...