Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

fredag den 13. februar 2015

Beskæring af blåregn........sæt igang!!!

Wisteria brachybotris "Ikojama Fuji"
Maj 2014

Sidste vinters sporebeskæring  af blåregnen og mit første forsøg ud i den kunst   blev en succes........i hvert fald blomstrede blåregnen ved udebruseren som planlagt i maj.

Ikke helt så mange blomster, som da jeg købte den med blomster i 2012 - men dog langt over forventning. 

Jeg beskar rankerne igen i sensommeren og nu er det så ved at være tid at sporebeskærer igen - hvis jeg da skal se frem til blå blomsterkaskader igen til maj........


En gren på blåregnen klar til sporebeskæring februar 2015

16 kommentarer:

  1. Dejligt at høre, at du har held med at beskære din blåregn og få smukke blomster :-) Blåregnens blomster er rigtig smukke, så det er da bare om at gribe saksen - god arbejdslyst.

    Jeg må gøre et og andet forkert, for jeg har en blåregn der står ved terrassen og som jeg endnu ikke har set blomster på trods kraftig beskæring. Den vokser istedet helt vild og jeg har svært ved at styre den. Min ser også noget mere spinkel ud end de flotte og kraftige grene du viser.

    SvarSlet
  2. Köpte ett blåregn förra sommaren, hoppas så att den klarar vintern, det är den finaste växt jag vet. Din är så fin, hoppas verkligen att min
    också blommar så småningom.
    Ha en trevlig helg!

    SvarSlet
  3. Jeg har af samme grund ingen blåregn, for jeg vil ærgre mig meget, hvis jeg ikke fik den til at blomstre, når andre kan :)
    Knus

    SvarSlet
  4. Det lyder spændende med din blåregn :-)
    Jeg har aldrig haft nogen, men er klar over, den kræver speciel beskæring, som jeg aldrig kan huske udenad, så fint du lige henviser til hvornår og hvordan :-)

    SvarSlet
  5. Hej Dorthe

    Blåregn er ganske vidunderlige. Bladene er så smukke, så til de læsere, som ikke kan få deres blåregn til at blomstrer siger jeg: Så nyd den smukke grønne frodighed. Men selvfølgelig vil man gerne også se de smukke blomsterklaser :-) Min egen have er meget lille, og derfor slet ikke egnet til wisteria, men alligevel købte jeg en for et par år siden. En af de små amerikanere ved navn Amethyst Falls, som jeg satte i et Dalbystativ i håbet om at kunne beskære det til et træ. Desværre kunne den ikke lide at bo hos mig. Den forblev en halvvissen pind, så jeg gravede den op og gav den til en havenabo. Sjovt nok er den livet op hos hende. Om sommeren kæmper jeg mig forbi rækkerne med de forskellige wisteria i plantecentrene. Tænk sig. En lyserød med friske grønne blade ........ suk ........

    SvarSlet
  6. Ja det är en växt som man inte kan vara utan. Äntligen har jag också ett i min trädgård men det är inte dags att klippa den än.
    Väntar nog till nästa år.
    Kram på dig
    Annika

    SvarSlet
  7. Hej Dorthe!
    Utrolig dejligt at du fortæller om din blåregn, og historie! Jeg anede intet om beskæring, troede at jeg bare skulle plante og vande, så klarede den selv, næsten, resten.
    Vi skal have et par stykker på vores husmur i år, noget jeg for mit indre øje har nogle flotte forventninger til, så jeg bogmærker lige din beskærings vejledning:-)
    Hilsner fra Anette

    SvarSlet
  8. Blåregn er vakker.! Vi har prøvd å plante den et par ganger, men den har ikke overlevd vinteren.
    Kanskje vi prøver igjen til våren, om vi finner en plass som er lun nok.:-))

    SvarSlet
  9. Hej Dorthe
    Jeg lapper din beskæringsbeskrivelse i mig, da jeg også lige har plantet to blåregn og ikke har erfaring med beskæring.
    Hvor er det et dejligt ude bruseområde i har etableret - det ser super godt ud med jeres vægkonstruktion, og blåregnen er perfekt der til.
    God weekend.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
  10. Hej Dorthe. Jeg synes blåregn er så smuk og ville gerne have en i haven, men jeg synes ikke vi har plads nogen steder, så jeg må nøjes med at nyde jeres andres. Det lader til, at du har fuldstændig styr på beskæringen.

    SvarSlet
  11. Hej Dorthe, tak fordi du deler din viden med andre og det er fuldstændigt rigtigt det du skriver, det er også sådan jeg plejer at gøre, dog med undtagelse af i efteråret. Der var ikke ret lange skud, måske pga af den tørre sommer, så jeg sprang efterårsbeskæringen over og nøjes med at gøre det nu. Så må tiden vise om det var en rigtig beslutning :-), kh Margit

    SvarSlet
  12. Jeg elsker blåregn - det lader til, at du har fuldstændig styr på beskæringen i modsætning til mig. Dejligt at det nu er tid at forberede foråret og sommerens haveglæder :-)

    SvarSlet
  13. Hej Dorthe Jeg satte i sommers en hvid blåregn ved min nye terasse. Jeg vil forsøge at beskære den lidt efter din anvisning. Glæder mig til de hvide klaser. Kh Tina

    SvarSlet
  14. Det virker i år og for første gange den har sat blomster, De er næsten klar.

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...