Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

tirsdag den 4. februar 2014

Drivhuset ud af vinterhi.......


.......det krævede dog lige at jeg fik ryddet en lille "sti" før jeg kunne komme ordentlig ind og gå en tiltrængt inspektions runde. Decemberstormene har gjort at drivhuset efterhånden var pakket lidt ud over det sædvanlige, med mærkelige ting der lige skulle reddes fra en lufttur når vinden var værst. 

Jeg fik hurtigt ryddet så meget plads at jeg lige kunne komme rundt med vandkanden til de forskellige krukker og potter.......og alt i alt ser det godt ud med overlevelses procenten - so fare. 

Aurikler og klematis, mit lille japanske kirsebærtræ, purpursolhatte og rester af sidste sommers lager af  skabiose er så småt igang med at vågne af vinterdvalen.

Jeg elsker mit lille drivhus og glæder mig til nogle gode februar dage der forhåbentlig byder på sol i mængder der langt kommer til at overgå januars næsten rekordlave 17 soltimer i gennemsnit på landsplan. Jeg vil ligefrem våge den påstand at vi ikke har haft 17 timer her på matrikelen. Når solen er fremme luner det så godt at sætte sig der midt i det hele og bare nyde livet. 

Utroligt hvad lidt sol kan gøre både ved humøret og grokraften.  En tur i haven disse dage er utrolig livsbekræftende....det pipler frem alle steder - selv soya´s hvide alfer er klar....billeder af dem senere :0) 




29 kommentarer:

  1. Lyder jo himmelsk og vildt forårsagtigt :))

    Og lidt fra fornuften: vær nu forsigtig, vinteren kan stadig komme og bide sig fast!

    SvarSlet
    Svar
    1. *SMILER* Ina - det føltes også sådan......ja den kan som end godt komme retur for min skyld....vi har nemlig ikke haft særlig meget sne her.....så et par uger i februar ville være okay for mig ...og kommer den så har jeg jo drivhuset til at beskytte ;0)

      Slet
  2. Når jeg bliver stor, vil jeg også have et drivhus ;-)
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå du ønsker dig Signe.......og jeg er sikker på at det kommer til at ske en dag ;0)

      Slet
  3. Det er ren livsglæde med sådan et drivhus. Hvor der der dejligt ud i dit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det nemlig Anette.....det er i hvert fald uundværligt selv om det ikke just er noget haveblad værdigt. En siddeplads og lidt forår i krukkerne....så er den hjemme ;0)

      Slet
  4. Jep...kan jo godt se jeg lige mangler det sted at gøre af alt det "flyvske". Og ikke mindst også det sted hvor foråret kan få et lille forspring.
    Hilsen Henrik Havehjerne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik og velkommen her i min lille have. Det er altid hyggeligt når nye kigger forbi. ja Drivhuset er brugbart året rundt må man sige :0)

      Slet
  5. Sikke en dejlig forårscollage, det er utroligt som solen får magt inde bag glasset. Jeg kender godt det at man lige skal reddet et eller andet ad vejen og så er der til sidst ufremkommeligt:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ufremkommeligt var det mildes talt Lisbeth.......men nu kan jeg både sidde og "gå rundt" derinde ;0)

      Slet
  6. Dejlige forårsbilleder! Jeg tror simpelt hen foråret er kommet for at blive ;-) Og er det ikke også en ny header du har fået? Den er flot!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nana......ja det kunne man godt drømme om....meeeen mon dog - jeg vil tro der ligger lidt vinter og lure på os engang omkring den. 18-24 februar....eller lidt senere......der har min mand fødselsdag og det slår næsten aldrig fejl med en lille snestorm på det tidspunkt ;0)

      Slet
  7. Herligt, at det går den vej, håber bare frosten er kommet skadedyr til livs, ellers går jeg ind for noget mere frost - dog uden sne og gerne med sol og klar blå himmel ligesom i søndags!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg er heller ikke helt træt af vinter endnu....hvis bare der kunne komme sne....vi har modsat jer ikke haft alverden endnu så et par ugers Winter wonderland skulle være velkommen her også ;0)

      Slet
  8. Mit drivhus er en af de bedste investeringer jeg har gjort. 20 grader kom den op på i søndags. Sådanne vinterdage er bare fantastiske. Havde dog ikke tid til at nyde det den dag men forhåbentlig kommer der mange flere

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha ja Anne....det er jo ren lise for sjælen at tø op bag drivhusglasset på den måde....jeg krydser fingre for mere sol....og en smule sne mere ;0)

      Slet
  9. Hvor ser det dejligt ud i dit drivhus. Jeg kan mærke hvordan der er masser af spænding på billederne..... krukkerne, kanden og alle de små "nedvisne" planter står nærmest på spring for at komme igang med foråret.
    Og hvor er dine krukker smukke... med deres patina og alting :-)
    God aften
    Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susan......ja det bliver en fest når foråret tager fat....men mon ikke der venter en smule vinter mere forude.....så vi må nok klappe hesten og lade planterne vågne stille og roligt. Jeg håber at de livgivende dråber fra vandkanden sætter lidt gang i auriklerne - de kan jo godt lide at det er køligt så de skal nok klare den.

      Slet
  10. Hvor er det flotte billeder.......og smukke urtepotter og zinkvandkander......
    Sådan ser mine drivhuse absolut ikke ud. De gør sig ikke på billeder. faktisk ser begge ud som om, at der har været en storm eller en mindre bombe derinde.
    Den med stormen er selvfølgelig også god nok, men Bodil skal ikke have skylden for alt rodet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak du :0) Jeg syntes nu ellers det roder i mit også bakker med små planter og krukker i en stor pærevælling der venter på at blive sat en smule i system....men kommer tid kommer råd kommer forår....så kommer der til at ske lidt derinde ;0) To drivhuse....hvor er du velsignet....mit er lidt for lille til mit behov men passer til gen gæld perfekt ind i min lille have ;0)

      Slet
  11. Det ser forårsagtigt ud i dit drivhus allerede. Jeg siger som Susan - det er nogle skønne krukker du har.....Så vil vi gerne bede om en smule sol......så det også føles som forår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det føltes også helt forårsagtigt et par timer mens solen var fremme Bente....vi har noget at se frem til med en ny havesæson :0)

      Slet
  12. Kan godt forstå, at du synes om dit drivhus, det ser hyggeligt ud med spirende forårsglæde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er slet ikke til at undvære det bette glashus ;0)

      Slet
  13. Sikke skønne billeder - ja, det er skønt med drivhus :)

    SvarSlet
  14. Hej Dorthe

    Det er da et sikkert forårstegn - når havefolket igen begynder at kigge til drivhusene!
    Godt du har klaret stormene uden baldrede ruder:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det slap nådigt Karsten...ingen skader her....til gengæld måtte naboens bukke under da det blev totalt krøllet sammen af Bodil...så jeg var heldig :0) Tak og i lige måde du ;0)

      Slet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...