Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

tirsdag den 20. november 2012

Kunne det ikke se ud som om......



..........at kimen fra et  misteltenfrø er ved at sende sine sænkere ind i træet ??? Jeg syntes det.........det må bestemt være det der er ved at ske.

Det i midten kunne godt ligne "en snotklat"-mistelten der har sendt skud ud til begge sider og jeg må indrømme at jeg syntes det er spændende at gå  ud for at  kigge efter om der mon sker en udvikling........om de små "spire" slipper sit tag i én  ende for at vokse udad.

Jeg er vildt facineret af denne smukke snylter og glædes dagligt over at jeg (efter  forgæves at  havde søgt efter et egnet træ i haven  og ingen fandt :0)  greb ned i lommeulden og anskaffede mig et paradisæbletræ med allerede etableret 2 årig-mistelten på - og at der tilsyneladende er flere små mistelten på vej på træet er da en stor glæde.

Herunder er der to mistelten der er ét år længere fremme og er begyndt at udvikle blade. Som I  ved er det at så mistelten er en langvarig proces der kræver tålmodighed. Det første år laver frøet hæfteskiver og sænker sig ind i træet for på den måde at snylte fra træet næringsdepoter. Først andet år begynder udvikingen af det første bladpar  så.....herfra kan man så vente på at den vokser yderligere hvert år.
 
.......nu vil jeg så bare vente og vente og vente ;0)

18 kommentarer:

  1. Om et par år har du da mistelten nok til at tage ind til jul :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. .....det håber jeg da - hvis jeg så ellers nænner at klippe ;0)

      Slet
  2. Godt at vide, så gør det ikke noget, at jeg ikke kan se noget på mine træer endnu, men til næste år, kan jeg måske se lidt, hvis jeg er heldig.
    Jeg har i hvert fald sået mange, så måske?

    SvarSlet
  3. Jo det kan du da have ret i - det ligner da..... og hvor herligt:o)
    Jeg smiler lidt og kan lige forestille mig hvordan du dagligt står ude og nærstuderer stammen med de små spirer - ikke spor nørdet, søde Dorthe.
    Knus fra Lisbeth

    SvarSlet
  4. Det ser da helt rigtigt ud. Jeg satser på at mine spire fra sidste år har brugt denne sæson på at lave rødder, og at de vil sætte blade til næste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg krydser fingre for dine små Rikke ;0)

      Slet
  5. Hvor er det bare spændende !!

    SvarSlet
  6. Spændende plante. Min far har også et træ købt med Mistelten og jeg har tænkt på at stjæle et bær. Nu er jeg igen inspireret....
    Held og lykke med projektet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak .....du skal bestemt tage lidt bær - omkring marts skulle være et godt tidspunkt har jeg læst.

      Slet
  7. Det er helt rigtigt to sænkere, frøet har sat fast i barken. Inde i snotklatten ligger kimbladene til to planter parat til at rejse sig næste år.
    Hav tålmodighed:o)
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Anne Marie - jeg vil væbne mig - og ikke stirre alt for meget på dem ;0) De skal have den tid det tager ;0)

      Slet
  8. Ih jeg har også prøvet og få frø og selv se om jeg kunne få frøet til at sætte sig fast. Uden held. Det ser godt ud. Håber der er gevinst. Måske man skulle ønske sig et træ med Mistelten på også.

    Held og lykke.

    Mange hilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg krydser også fingre kan du tro....men der går nogle år inden der er bær på, så jeg skal virkelig være tålmodig ;0)

      Slet
  9. Øh jeg vil også have mistelten i haven, eller nok nærmere min hustru. Men vi har altså ikke nogle fine gamle æbletræer eller lign, men i den næste og større have må det vel kunne lade sig gøre. Så fint dit oliventræ ser ud, mine står også stadig ude og vedbliver indtil der kommer egentligt frost og ikke bare glatførevarsel....
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Jag havde heller ikke lige træet der egnede sig til formålet Henrik så jeg måtte købe et træ med hæftede mistelten istedet.

      Jeg er også glad for oliventræet kan du tro - jeg lader den også stå så længe det er muligt.....og hvem ved måske det bliver hele vinteren ;0)

      Slet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...