Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

fredag den 27. juli 2012

Hvad er dette ????





I aftes kom vi forbi denne mark med et helt fantastisk lilla skær - utrolig smuk og et meget betagende syn der i aftenens sidste stråler.....og heldigvis var kameraet med på tur så bilen blev hurtigt slynget ind til siden.

Hverken Claus eller jeg har det mindste bud på hvad det mon kan være der bliver dyrket i så store mængder på marken her. Det ligner en afgrøde af en slags med mange aks samlet på hver stilk......aksenen er beklædt med små "korn" der hver især har eller har haft en lille sød lilla blomst i spidsen.

Jeg er meget spændt på at finde ud af hvad det mon er for en plante og håber der er nogen derude der ved hvad den hedder og ikke mindst hvad den dyrkes til ??????


14 kommentarer:

  1. Det er honningurt, som landbruget er begyndt at bruge som efterafgrøde for at reducere kvælstofudvaskningen. Marken er så smuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Marie - så det er honningurt..........fantastisk plante - ville ønske der var flere landmænd her på egnen der benyttede sig af dens evner.

      Fantastisk syn.

      Slet
  2. Enig med Marie, honningurt. Den eftersås meget her på øen.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth......godt at landmændene har fået øjnene op for dens kunnen.

      Slet
  3. Sikke et skønt syn, godt du havde kameraet med ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var helt fantastisk smut Heidi :0)

      Slet
  4. Du verden for et blomsterhav!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja smukt bølgende lilla hav i solnedgangen - det krævede et stop med bilen ;0)

      Slet
  5. Det er 100% honningurt brugt som grøntgødning. Jeg har den dog også som sommerblomst i haven, hvor den gør sig godt. Den er meget nem, den dufter fantastisk og så holder den sig godt i buketter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne Sofie - det er da en fantastisk plante.....både effektiv og smuk på sin egen særegne måde. Jeg plukkede et par stilke af honningurten og de står ganske flot og knejser i vasen.......de har en god stiv stængel.

      Slet
  6. OK - Dette er altså honningurt - nu forstår jeg bedre misforståelserne da jeg tidligere på sæsonen viste det der på løgpakkerne stod som honningurt eller honningløg.......

    http://froekensolhat.blogspot.dk/2012/06/nar-honningurt-smider-kaben.html#comment-form

    .....tror jeg i fremtiden vil holde mig til at dette er honnigurt og at alliumen er et honningløg :0)

    SvarSlet
  7. Kære Dorte.
    Jeg skal lige finde ud af hvordan jeg skriver et indlæg. Måske det virker nu.
    Kære Dorte. Jeg har været her mange gange- uden at lægge kommentar. Blot beundret de smukke billeder og dine alt for smukke planter. Jeg er nybegynder i haven, men vil rigtigt gerne have fere solhatte, også nogen lidt mere specielle. Er der nogen åbning for frøbytte ?Jeg har skrevet 6 af dine ned, som jeg ville elske frø fra. Jeg er blot fattig socialrådgiverstuderende - og må begrænse lidt mine indkøb. Derfor er bytte super for mig. Hvis du har lyst kan jeg sende en liste over hvad jeg kan tilbyde, og jeg kan skrive hvilke af dine jeg har forelsket mig i ... Håber at høre fra dig. Kh Rikke / email info snabel a girlscout punktum dk.

    SvarSlet
  8. Kære Dorthe,

    Har du er mail adresse, man kan skrive til dig på?

    Mvh

    Stephanie fra Statens Museum for Kunst

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...