Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

søndag den 17. juni 2012

Pink Dawn


........sådan i mere end end forstand. Lyserøde-juni træder i karakter og morgenen er smuk men blæsten får pæonere til at vejre i bedene. Herover den sikre og blomsterrige "Bowl of Beauty".....en virkelig driftsikker pæon der fylder godt og spreder glæde længe med sine mange smukke blomster.

Herunder til venstre "Pink Dawn" der svulmer mere og mere op med kronbladene der stille glider fra hinanden for at åbne skønheden. Til højre den skønne "Do Tell" der har haft sin storhedstid og så småt begynder at blegne..........men skønhed findes også i forfald.





Herover den gigantiske høje og fortryllende smukke "Doreen" med sin fantastiske facinerende guld underkjole. Hun skal desværre hvert år bindes op for ikke at falde i den første sommerblæst.

Herunder er det "Bees Jubillee" den  første clematis ved klatrerosen "New Dawn" der åbner sine tykke knopper i morgen solen. Bees jubilee er ophavet til den skønne "Prinsesse Alexandra" som mange af jer kender og slægtskabet ses tydeligt. Læs her hvordan Flemming fra Clematis Danmark såede frø fra denne storblomstrende skønhed og fik en omend smukkere og sartere skønhed ud af anstrengelserne.



........morgenstunden har i sandhed været lyserød og jeg slutter af med at vise jer den skønne rosenprydløg der ufortrødent fortsætter sin smukke blomstring.

Desværre kan jeg nu se at skyerne trækker ind fra vest så dagen fortsætter nok ikke så smukt som den startede......nogen gange er det en fordel at stå tidligt op ;0)



38 kommentarer:

  1. sjovt at så mange af dine pæoner er sprunget ud. Kun mine hvide er, de andre er lige ved. Men glæder mig allerede.
    I år har min træpæopn også blomstret, det var en stor opdagelse, jeg troede den var gået ud.
    God søndag til dig og dine ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det som end kun en brøkdel der er sprunget ud.....de tidligste af silkepæonerne - de mellem og sent blomstrende kommer senere ;0)

      Jeg har bowl of Beauty som du ser øverst i indlægget to steder et sted i delvis sol og en i næste fuldsol på denne årstid - der er stor forskel i hvor langt fremme de er - så placering betyder også en hel del ;0)

      Tak og i lige møde Lone

      Slet
  2. Tak for en rosa fryd og glæde at begynde Søndagen med :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ....det var så lidt - og ikke nogen dårlig måde at starte dagen på med et lyserødt bombardement ;0)

      Slet
  3. Jeg har nydt dine billeder og inspireres til flere clematis og pæoner i haven. Det er jo trods alt begrænset hvor mange iris jeg kan have, hvis der skal være en vis variation i havebilledet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Spørger du mig er pæoner og clematis jo et must - og så er det skønt med forskellige blomstrings tidspunkter og højder i haven ;0)

      Slet
  4. Her ser det også lidt broget ud, men så kunne jeg nyde synet af dine lyserøde skønheder.
    Min Bowl of Beauty synes jeg bliver voldsom stor i blomsterne, har du ikke problemer med det. Den er egentlig ikke køn hos mig andet end i udspring. Jeg kunne se, at Helle i Karlelunden havde samme problem.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. .......ja det blev en broget dag - lidt regn - men dog et strejf solskin ind i mellem bliver det til her ;0)

      Bowl of Beauty er også stor i blomsten her - men at den ikke skulle være køn i andet end udspring forstår jeg slet ikke.......hos mig er det en fantastik smuk skål fyldt med skønhed.

      De første har åbnet sig i løbet af dagen - tager lige et par billeder når der kommer et strejf sol igen ;0)

      Slet
    2. Hej Dorthe
      Jeg sætter nogle af mine i et indlæg i morgen, så jeg vil gerne, at du kigger og fortæller om det er Bowl of Beauty og om den ligner din, når den er helt udsprunget. Håber du har tid til det. Jeg sætter også en anden en på, som jeg ikke ved, hvad hedder.

      Slet
    3. Har sat et par nærbilleder på i næste indlæg Lisbeth.....og hvis du læser kommnetarerne kan du se at det kan være svær at bedømme for mine ter sig aldeles anderledes i år ;0)

      Slet
  5. Pioner är en av mina favoriter, tyvärr lyckas jag inte så bra med dem.Har kvar en som jag fått för längesedan, av min farmor, köper nya men de lyckas inte alltid.Farmors pioner blommade så rikligt, och doftade så gott. Vad kul att jag hittade hit till din fina blogg.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Velkommen Marika - i min lille juni-have ;0)

      Jeg har og så en pæon fra min bedstemors have.....intet navn men jeg vil tro det er en Bowl of Beauty ...........og disse minder er gode at have ;0)

      Slet
  6. Lækre morgenbilleder - perfekt lys og fantastiske farver. Jeg er ved at bevæge mig ud i klematis junglen - så dejligt med inspiration.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mette - Jeg har en side øverst på bloggen hvor du kan se mere til mine clematis ellers er ClematisDanmark jo et fantastisk sted ;0)

      Slet
  7. Sikke en mængde lækkere lyserøde juni blomster - helt fortryllende.
    Rigtig godt "skud" af rosenprydløget - smukt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Helle......lyserød er ret dominerende her i min have i juni må man sige ;0)

      Slet
  8. Hej Dorte.Skønne pæoner.har også nogle dejlige nogen,men ved ikke hvad de hedder.
    de stod i haven da vi købte huset.Mange af mine er sprunget ud(se mit
    indlæg)og de dufter helt eventyrligt.den lille søde rosenprydløg skal
    jeg da også have.Knus jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde Jette - jeg kigge da lige forbi ;0) Rosenprydløg er ny hos mig - men hvilken skønhed ;0)

      Slet
  9. Jeg er vild med dine specielle pæoner! Jeg kunne godt tænke mig flere de kommende år. Foreløbigt har jeg kun unavngivne spadestik fra naboer - men det har da også sin charme. Tak for kigget

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Ingeborg og velkommen inden for havelågen :0) Pæoner vil du bestemt ikke fortryde at få flere af.....du må bare huske ikke at plante dem for dybt så kommer der nemlig ingen blomster - og det er super ærgeligt når man nu glæder sig til pæondans ;0)

      Jeg har også nogle stykker uden navn og det bliver de da bestemt ikke mindre smukke af ;0)

      Slet
  10. Dejlige billeder og hvor har du mange smukke blomster.
    Dine pæoner er overdådige og ser fantastiske ud. Jeg har kun 1 silkepæon.
    Bør nok se efter flere:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne.....du fortryder ikke flere pæoner i haven det er jeg sikker på. Jeg vil anbefale at plante fra de tre forskellige blomstrings perioder

      tidlig
      mellem
      sen

      så kan du trække blomstringen over en måned ;0)

      Slet
  11. Sikke en masse dejligheder du viser, hvor ville et være dejligt med duften også. Jeg kan simpelthen fornemme den dejlige friske morgen-sommer-have-duft ud af dine billeder.
    Jeg vidste slet ikke at De skønne Prinsesse Alexandra er et 'tilfældigt' frøbarn, sikket held han såede dem :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er godt vi har Flemming.....og ikke mindst hans skønne Prinsesse :0)

      Slet
  12. Hej Dorthe. Wauv hvor viser du mange fine lyserøde skønheder. Jeg har også et fremtidisprojekt om et pæonbed og vil gerne have Bowl of Beaty som den ene pæon i bedet. Det lyder til at være et godt valg. Det sidste billede du viser må være af rosenprydløg, dem vil jeg skrive op, for den er godt nok yndig. Mange tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ganske rigtig og som jeg også har skrevet i indlægget en rosenprydløg. Den er helt fantastisk smuk . Det pæonbed kommer du ikke til at fortryde......de er simpelthen dronningerne i juni ;0)

      Slet
  13. Hvor er de smukke dine pæoner. Jeg vil fare ned og købe en buket i morgen for jeg elsker pæoner, men kan jo ikke have dem her oppe i luften. Det er skønt at være tidligt oppe, det var jeg også inden blæse-regnehelvedet startede - OG jeg havde luret den og fik bundet stauder op med midletidige løsninger.

    SvarSlet
    Svar
    1. .....jeg tor som end godt du kan have en på tagterrassen. Jeg havde nogle år en Karl Rosenfield i en krukke inden den så pludselig døede en vinter.....så det kan lade sig gøre om end måske ikke med lang levetid ;0)

      Slet
  14. Hvor er det bare smukke planter du har i din have! Lyserødt er altid godt ;-) Men hvilken blomst er den sidste?

    SvarSlet
    Svar
    1. søde Flora ;0) Det er den skønne rosenprydløg ;0)

      Slet
  15. aaaaah, en fryd for øjet og sjælen - jeg elsker juni - og alle dens dufte og farver

    SvarSlet
  16. Virkelig flotte pæoner!!
    Mine er slet ikke så langt endnu. Jeg håber, at de springer ud inden vinden og retgnen ødelægger dem..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak.....det er også kun de med meget sol der har åbnet sig ind til videre her - de skal nok komme :0)

      Slet
  17. Å så smukke lyserøde blomsterglæder. Jeg går og drømmer om et pæonbed og ved også lige præcis hvor jeg kunne gøre af det. Måske skal det være næste års projekt. Ihvertfald skal det stykke jord alligevel tænkes sammen med det store bed ved terrassen der også skal nytænkes næste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. .......pæonbed må der til - det er en stor glæde hele juni Marina ;0).....og drømme og planer er gode at have........var ellers et smut i din by i week-enden men i en helt anden anledning end have ;0)

      Slet
  18. obviously like your website but you need to test the spelling on quite a few of
    your posts. Several of them are rife with spelling issues and I to
    find it very troublesome to inform the reality then again I'll definitely come again again.

    Feel free to surf to my web page; top ten web hosting - ,

    SvarSlet
  19. I want to to thank you for this very good read!! I absolutely loved every little bit of it.
    I have you bookmarked to look at new things you post…

    Also visit my homepage :: made my day

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...