Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

fredag den 9. marts 2012

Planetdans og fuldmåne


........og desværre stod den i går aftes op lige midt i aftensmaden.....så jeg nåede ikke at fange den helt nede ved horisonten, da den var mest orange. I aften er det desværre håbløst umuligt at spotte noget som helst på himlen for det skydække der kapsler os inde.

Men smuk var den i går, da den langsomt hævede sig over hustagene i nabolaget........og et par billeder fik jeg da skudt i måneskinnet. Desværre var det ikke helt klart da et tyndt slør lagde sig over fulderikken.



Hvis det bliver stjerneklart i de kommende aftener så snyd ikke jer selv for de smukke naturfæomener der udspiller sig på himlen. Månen er aftagende men stadig næsten fuld og landskabet bliver helt magisk når det klare lys spredes ud og kaster langeskygger i natten.

Hvis I vender blikket lidt mere mod vest så er der skøndans i tiden hvor  to lysklare planeter befinder sig i sig meget tæt på  hinanden. I er ikke i tvivl om hvilke to der er tale om når I kaster blikket op på himlen.

Herunder  er det planeten Jupiter der står en anelse højere på himlen end den utrolige lysstærke planet Venus. På billederne herunder står de dog noget stærkere end i virkeligheden - det må være noget med lukketiden og hvor meget lys der bliver opsnappet af kameraet - hvad ved jeg ;0)

Med en rigtig god kikkert kan man i øvrigt se nogle (4) af Jupiters mange måner rotere rundt om den.
De næste 5 - 6 dage vil de to planeter stå tættere sammen - hvor efter afstanden igen øges. Enjoy!!!!


12 kommentarer:

  1. Smukke billeder af fulderikken ;-)
    Der skulle i øvrigt også være gode chancer for at se nordlys i disse dage - hvis ellers skyerne tillader det.
    Knus Signe

    SvarSlet
  2. Hej!
    Vad fint du har fångat månen.
    Tittade på månen igår och den var så fin med dimman runt om. Fast jag orkade inte hämta kameran, lat som jag är ibland.
    ha en skön helg bland din plantor
    Annika

    SvarSlet
  3. Gode billeder af fulderikken håber du tager billeder af Nordlyset.

    SvarSlet
  4. Guf for nogle smukke billder.
    Det er jo helt eventyrligt!

    SvarSlet
  5. Man skal da vist unde sig selv en tur ud i det kolde men eventyrlige måneskin :-)

    SvarSlet
  6. Hej Dorthe
    Tilfældigvis gik jeg tur lige i mørkningen i aftes. Jeg så ikke månen, kiggede nok ikke den vej, men jeg bemærkede de to klare stjerner. De skinnede i øvrigt lige ind til mig ved computeren, da jeg kom hjem.
    Tak for de smukke månebilleder.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  7. Det er altid en fornøjelse at følge din sværmen for planeternes smukke liv. Jeg (og de andre i familien) husker tydeligt hvor spændende og sjovt det var, da vi nød synet gennem din stjernekikkert. Og ikke mindst din viden og entusiasme. :))

    Månen var helt fantastisk i går - kæmpe flot og lysende. Og så fik du din mand hjem igen. Dejligt. :))

    KH
    Ulla

    SvarSlet
  8. Tak Signe - ja det er rigtigt..... chanserne er der i tiden.......jeg har aldrig været så heldig endnu - og sker det er jeg sikker på jeg falder i svime ;0)

    -----

    Annika....tak og i lige måde - ja den var smuk ;0)

    Jeg glæder mig bestemt til en god forårs week-end i haven ;0)

    -----

    Margrethe - tak ..... og det kan du tro - hvis jeg nogen sinde skulle være så heldig at være på det rette sted på det helt rigtige tidspunkt ;0)

    -----

    Karina.....det var nemlig det det var :0)

    -----

    Susanne - det kan bestemt anbefales.....og mon ikke vi kan være heldige de næste par aftener ;0)

    -----

    Lisbeth......månen har nok ikke være over horisonten endnu da du gik tur......du ville ikke have undgået at bemærke den ;0)

    Det er hyggeligt med planet selskab.

    -----

    Tak søde Ulla......det er i hvert fald facinerende....men børnenes interesse er ikke så udpræget mere som den var engang så det bliver ikke til så meget kiggeri mere.........kun lidt engang i mellem :0)

    Ja, det var dejligt at få familien samlet igen.....selv om jeg er en smule misundelig over hans kulør.

    Tænker at det er godt jeg ikke er alenemor til dagligt ;0)

    SvarSlet
  9. Spændende at du ved så meget om astronomi.Og flotte billeder.

    SvarSlet
  10. Blomsterhat.......ja det er sjovt, facinerende og dragende men min viden er dog kun sådan lidt på hobbyplan ;0)

    SvarSlet
  11. vi kigger da heldigvis på den samme himmel og ser åbenbart også det samme. Vi spejdede efter nordlys i går, men det var for overskydet. ØV!

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...