Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

fredag den 24. februar 2012

Mine små Echinacea Pallida



Før frosten for alvor satte ind i januar blev mine Pallida frø sået og stillet ud i drivhuset.......her stod de så nogle uger i noget der lignede dybfryser lignende tilstande og bakken med jord og frø var dybfrossen da den for ca. 14 dage siden kom ind i varmen.

Bakken blev puttet i en plastikpose og stillet ud på gulvvarmen, med høj luftfugtighed inde i mini væksthuset som følge..........og det er lige noget de små echinacea frø kan lide - høje temperatursvingninger.

En lille uge under disse forhold og det første frø begyndte at vise livstegn......og én mere og én mere.....og posen blev taget af for at undgå at de små spirer skulle rådne i den fugtige jord. Nu står de så inde i vindueskarmen - og dagligt er jeg henne og tælle dem.

I dag er jeg oppe på 21 små-spirer..........oh hvilken fryd - det bliver en fest næste sommer hvis bare 50 % af dem overlever at bliver sat ud til sneglene i haven til sommer.

 

19 kommentarer:

  1. Godt tip! Jeg vil tage mine små ind i varmen. Jeg såede dem i december udendørs. Jeg fik et hjørne af en solhat sidste år, men den åd sneglene alle bladene på, så jeg er spændt på om jeg får den at se i år. Krydser fingre for at sneglene har haft en skidt vinter!

    SvarSlet
  2. Ååååhhh hvor skønt med alle de små Pallida-babyer :-)
    Mine frø står stadig ude i kulden, der jo ikke er så kold mere, men de rykker snart ind. Og så håber jeg bare, de er lige så spire-villige som dine :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  3. Åh, jeg husker den fryd !
    Nu "nøjes" jeg med at fryde mig over min karse :-)

    SvarSlet
  4. Hej
    Visst är dom fina, jag har också sått Pallida men jag sådde mina inne och dom kom upp på en vecka! Ska bli härligt med många plantor i trädgården!
    Ha en bra dag//Ulrika

    SvarSlet
  5. Jeg håber da ikke det er for sent at så solhat nu?

    SvarSlet
  6. Kære Dorthe. Altså der er slet ikke liv i mine frø. Måske jeg skulle prøve at tage dem ind nu. Men det eneste sted i huset vi har gulvvarme er i badeværelset, måske det vil se tosset ud og stille dem der:):) Skal siges at vores bad er meget meget lille, så vi ville nok falde over dem. Men skal det til, skal det til. Ej hvor haveskør har man da lov og blive :)

    Rigtig god weekend.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
  7. Sidsel.....ja sneglene er desvære meget glade for de små fine skud .....de skulle skamme sig skulle de :0)

    -----

    Signe.....det er jeg sikker på de er......jeg krydser i hvert fald fingre ;0)

    -----

    Miri.....karse er altså også en fryd.....især duften - tror jeg må købe frø og så nu ;0)

    -----

    Ulrika......det lyder skønt med sådan en lynspirring......hvis det var købte frø så var de nok stratificeret i forvejen.

    -----

    Lene......nej bestemt ikke - det nåes endnu - du kan også så på friland senere :0)

    -----

    Lise Lotte.....i drivhuset tager det selvfølgelig lidt længere tid.....men mit er så småt begyndt at spirre derude - nu dagslyset og solen gør sit til det :0)

    SvarSlet
  8. Nååå, hvor er det søde de små pallida babyer :-)
    Du må beskytte dem, indtil de bliver så store at de kan 'banke' de dumme snegle ;-)

    SvarSlet
  9. Jeg er meget imponeret, jeg har ikke set skyggen af nogen slags solhat endnu. Jeg har en bakke stående her i varmen, så måske skal jeg lige sætte den ud en uges tid. Jeg såede også nogen ude, dem kan jeg så tage ind i stedet :o)

    SvarSlet
  10. Jeg har også sået "sneglefoder" men i år skal jeg prøve noget nyt.
    Jeg fik fat i lidt sort tagpap af det med småsten på. Af dem klipper jeg en lille rund krans med en slidsi, så den lige kan sættes omkring roden. Efter sigende kan snegle ikke lide sådan noget ru materiale.

    SvarSlet
  11. Dette er hverdagsmagi og en herlig opplevelse!
    Så flotte spirer!!
    Ønsker deg en fin fredagskveld. Du er hjertelig velkommen til min give away om du ønsker det! Klem

    SvarSlet
  12. Hej. Jeg har så meget at lære omkring såning. Så jeg suger indlægget til mig! Jeg håber det bedste for de små frølinger.

    SvarSlet
  13. Søde Dorthe, det er så livsbekræftende når de små spirer vælter op ad jorden og man føler sig så rig:-) Tillykke med de skønne spirer.
    Jeg har tænkt at samle nogle dåser, skære "begge" låg af, fjerne papiromslaget og stikke en dåse omkring nogle af de dyrebareste småplanter i år for at beskytte mod sneglene indtil de får fat og er kommet igang.
    Jeg tror det er min egen opfindelse og ved ikke om den holder, men hvis jeg drysser lidt savsmuld omkring så måske.....

    SvarSlet
  14. Lad os krydse fingre for at frosten har gjort et godt indhug i sneglene :o)

    SvarSlet
  15. Hanne......ja du har ret.....i år skal der deles bøllebank ud ;0)

    -----

    Lisbeth.....hvis du selv har samlet frø så er de ikke stratificeret og echinaceafrø sætter stor pris på kulde og temperatur svingninger. Minn stod ud mens det frøs aller mest om natten i februar 15-20 graders nattefrost.....og de kommer fint.

    -----

    Ole - velkommen til min lille have og tak for tippet.....heldigvis er jeg ikke specielt hårdt ramt i forhod til andre.....men de er her. Har du "sået" snegle frø allerede nu????

    Tak for tippet om tagpap....det vil jeg have i erindringen.

    -----

    Vivi........nemlig ja magi og lisbekræftende det er hvad det er :0)

    -----

    Birgitte....tak for det.....ja det er med at drage sig nogle erfaringer og dem er der mange af i dette blog land ;0)

    -----

    Lisbeth.....det er lige det man gør.....

    Ideen med dåserne lyder da som en super ide......måske jeg stjæler....sneglene er nemlig også helt vilde med de spæde skud fra mine klematis og jeg har overvejet hvad jeg mon kunne gøre.

    Så du Oles ide oven over med tagpap - den lyder også brugbar.......vi må bare forsøge os frem andet er der vist ikke at gøre.

    -----

    Lavendel fryd.....jeg er bange for at den ikke har gjort nok ......min bestand tog i hvert fald til sidste år trods to hårde vintre :0(

    SvarSlet
  16. Pieces of Sunshine...... welkom in my garden.....and you are right.....I love this season where we start over again :0)

    SvarSlet
  17. Så søte små spirer, ønsker meg sånne jeg også om en stund :-)
    Solhattfrøene jeg fikk fra deg er nå sådd, og står på kjøkkenbenken, jeg er litt i tvil om hva jeg gjør nå, vente et par uker for å se om de spirer, eller skal jeg sette de ut i et kaldt drivhus, og hvor lenge må de stå der før jeg tar de inn igjen???
    Takker for gode råd.

    Jeg skal ta en titt i frøboksen min i løpet av helgen og se hva jeg finner, så til uken har du de sikker i postkassen:-)
    Dessverre var det tomt for den geraniumen :-( men jeg har jo mye annet å ta av :-)
    Ønsker deg en strålende helg, og her hos meg snør det - huff.

    SvarSlet
  18. Søde Kristin....har først set din kommentar nu......solhattene må gerne få en uge eller to i kulden inden de kommer ind i varmen.......frøene har jeg dog også haft i køleskabet her hjemme.....måske det er nok......jeg er sikker på de nok skal spire ;0)

    Det lyder spændende og jeg vil glæde mig til at se hvad du finder på ;0)

    Endnu engang tillykke med sejren i X-faktor ;o)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...