Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

lørdag den 11. februar 2012

Lilla X-faktor




Denne Agastache foeniculum/Anisisop "Black Adder" er en nyanskaffelse til haven i efteråret 2010 - og se hvordan fem små planter voksede til i løbet af 2011- en helt fantastisk udvikling på et år.

Jeg anlagde efteråret 2010/foråret 2011 en ny terrasse med dertilhørende nye bede og ønskede mig derfor en staude der ville vokse godt op i højden så indkigget fra lågen i min baghave blev brudt. Anisisop havde længe stået på min ønskeseddel da jeg flere steder rundt om i bloglandia havde set hvor glade sommerfuglene er for denne staude så valget var let.....og jeg har ikke fortrudt et sekund siden.

Anisisop kaldes i Danmark også for lakridsmynte - og stauden her lever virkelig op til sit navn for når man røre ved eller nuldre bladene lidt spreder der sig den skønneste, milde lakrids duft ud i haven. Sommerfuglene, bierne og de tykke humlebier er lige så vilde med de smukke, tykke lilla spir som jeg.

Det er en helt fantastisk staude jeg varmt vil anbefale og den nye siddeplads ved anisisopen er blevet mit nye yndlingssted at ånde ud og tænke tanker sidst på dagen.




Se her min hvide kandidat
Se her min gule kandidat
Se her min rosa kandidat

Se alle de smukke lilla X-faktor kandidater her hos Anne fra Moseplassen


 
Jeg købte Black Adder her hos denne skønne planteskoleejer og blogger - hvis nogen
skulle føle sig fristet over evne.

Læs evt. Artiklen fra  Hage.no om Moseplassen og den skønne Anne her

24 kommentarer:

  1. Lilla , sommer og nydelig.
    Klem fra Marit.

    SvarSlet
  2. Den er bare så super skøn, og så bliver den dejlig høj, købte den selv sidste år:) Anne Gine

    SvarSlet
  3. Anisisopen är bara helt härlig, fjärilarna älskar den. Men, den levde bara två år hos mig. Hoppas den trivs bättre där söderöver hos dig för den är verkligen läcker. Lycka till :)

    SvarSlet
  4. Ahhhh, lidt mere til listen og jeg ved lige, hvor den skal stå :-)

    Skønt potpouri du lagde ud på morgenkvisten. Nu trænger jeg virkelig til farver!

    Ha´en god lørdag
    Birgitte

    SvarSlet
  5. 'Black Adder' må være den vakreste av Agastashe-sortene. Nydelige bilder! Her i Norge kaller vi dem anisisop, anis er jo en 'lakris'urt. Jeg har hatt den på ønskelisten i et par år nå, men har ikke funnet den. Jeg tror det var vår alles Claus som viste den i bloggen sin den gikk rett inn på listen min over må-ha-planter.

    Jeg tok en titt på verdenshjørneprosjektet ditt, imponerende! Så utrolig lekkert og koselig! Tenk å sitte der bak skjermer av planter og duftene sivende inn nesen fra øst, vest, syd og nord :)

    SvarSlet
  6. Det vælter ind på ønskelisten lige nu. Den er da et absolut 'must have'. Hvorfor har jeg dog ikke den i min have? Stor fejl! ;-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  7. Åh hvor er den flot - jeg er helt forelsket. Den skal på ønskelisten.

    Meget smukt bidrag.

    Hilsen Lise Lotte

    SvarSlet
  8. Its my lucky day :-)
    Jeg har siddet og savlet over din Agastache flere gange sidste år. Og idag sad jeg lige og 'arbejdede' på en ordre til Staudeféen. Jeg havde helt glemt hvor lækker den er. Men nu har jeg lige bestilt den. Forår forår kom nu :-)
    Perfekt favorit til lilla-x-factor.

    SvarSlet
  9. Så fin den er! Den må jeg huske på å få tak i til sommeren :)

    SvarSlet
  10. Hvor er den fin, den er straks sat på ønskelisten. Held og lykke i konkurrencen :-)

    Klem Anne-Mette

    SvarSlet
  11. For et vakkert bilde, og der snek det seg inn en ny plante på ønskelisten :-)
    Lykke til.

    SvarSlet
  12. Herlige bilder du viser! :)
    Lykke til i konkurransen!

    SvarSlet
  13. Den anisisopen är även en av mina favoriter! Fantastiskt med alla fjärilar den lockar till sig!
    Fina bilder!
    Kram
    Katarina

    SvarSlet
  14. Den var virkelig vakker! At sommerfuglene og biene elsker den er slett ingen bakdel heller! Nydelig!
    God helg, og lykke til!

    SvarSlet
  15. Hej Ulla. Det var dog en dejlig blomst, den må jeg også have på ønskelisten. Bare duften af lakrids siger alt. Tusind tak for tipset!

    SvarSlet
  16. Kjempe fin staude som passer inn over alt.
    Jeg ble litt fasinert av sommerfuglen, for et kunstverk på vingene!

    Ønsker deg lykke til i konkurransen!

    SvarSlet
  17. Hvornår såede du frøene ? jeg har selv taget frø af et par planter som jeg fik i sommeren 2011 og har også store planer om at de skal stå flere steder i kolonihaven. De er flotte og dufter skønt. Man kan også lave the af bladene, det har jeg os prøvet :)

    Mvh Sandra.

    SvarSlet
  18. Trodde disse var små jeg, helt til jeg så det siste bildet ditt. Utrolig stor og flott! :)

    God helg fra Huldra :)

    SvarSlet
  19. Jeg fik den også købt sidste efterår, nu er jeg spændt på at se den vokse til sommer. Bare den blive lige så frodig og flot som din, for det er da et skue.

    Knus Ulla

    SvarSlet
  20. Tak for alle jeres kommentarer.......jeg har ikke selv sået den men købt den hos staudefeen - har lagt link under indlægget til de der er interesseret.

    Har læst et eller andet sted - husker desværre ikke hvor - at man ikke kan så frø fra Black adder......og det er rigtigt ved jeg ikke :0)

    SvarSlet
  21. Hvor er den dog smuk. Godt valg.
    Held og lykke.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  22. Planten ligner meget en jeg købte i 2010. Synes den hed et eller andet med indianer.... Hvis det er den samme, så selvsåede den over hele min have, men måske det bare er en slægtning til din. Dejlig og smuk plante.

    SvarSlet
  23. Tak til jer begge......

    Skipper du har ret - anisisop kaldes også indianermynte.....om den selvsår sig må jeg se om et par måneder.......men jeg har læst at netop Black adder ikke kan såes fra frø. Min hvide anisisop derimod producerer mange frø :0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...