Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

onsdag den 2. november 2011

De syriske roser.....



.....smider nu hurtigt bladene og står som bare skulpturelle buske op ad den varme husmur. For foden af dem nægter roserne "Lavender cover" at smide håndklædet i ringen. De fortsætter lystigt deres blomstring og en enkelt af lavendlerne har udset november til at gøre dem selskab....og starter nu en ekstra blomstring.

Jeg har to af de smukke syriske roser ude foran huset........det var noget af det første jeg plantede i haven da vi købte huset. Dengang var vinduerne blå så valget faldt naturligt på en af de blå syriske roser. De trives godt der og er nu over to meter høje og hvert år giver de et gigantisk blomsterbal i august.

.........lige nu sidder jeg så bare og undre mig over at jeg ikke har et billede af dem i blomst......jeg må vist lige tilbage og lede i arkiverne en af dagene.




15 kommentarer:

  1. Det er slet ikke så dumt med de milde afrikanske vinde, der i disse dage smyger sig om vores breddegrader :-).

    Ha´en god dag
    Birgitte

    SvarSlet
  2. Jeg glæder mig til at se billeder af dine syriske roser. På min ønskeliste står der Hibiscus syriacus "Lavender Chiffon". Den er så smuk, men er vist ikke lige at få i handlen, så den skal bestilles hjem. Må drømme om den til næste år.

    SvarSlet
  3. Hej Dorthe
    Hvis det går helt galt med at finde billeder, kan du få af mig, jeg har mange, de er også blå ;o) I øvrigt kan jeg ikke huske, at jeg har set billeder af syriske roser på din blog i sommer, så du har nok glemt at tage nogen. Måske var du i Kbh. da de blomstrede.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
  4. Wow, dette er en smuk rose, og jeg er glad for, at nu er de stadig blomstre for dig! Roser er bare noget cool og du kan ikke få nok af det * gg * - Med venlig hilsen, Christine

    SvarSlet
  5. Man bliver helt sommer-varm indeni, når man er på billedet af roserne og lavendlerne :-)
    Ja, jo længere vi kan strække dette skønne milde efterår, jo kortere bliver vinteren :-)
    Jeg elsker også mine syriske roser. De er så eksotiske for lille Danmark :-)

    SvarSlet
  6. Syrisk rose er også på ønskeliste, så jeg glæder mig også til du finder billederne frem ;-)
    Men skønt med Lavender cover, som bare trodser november :-)

    SvarSlet
  7. Syriske roser har jeg aldrig fået plantet og hvert eneste år ærger det mig når det er ved den tid hvor de blomstre. Dejligt med roser, jeg har kun få men tilgengæld de aller mest utrolige farver i min skovhave.

    SvarSlet
  8. Tror da også vi skal have nogle syriske roser i vores have, hvor er de fine :)

    Tak for dit fine fine svar omkring stokroserne - jeg vil skynde mig ud og så her en af de aller nærmeste dage ;)

    SvarSlet
  9. Min stod i haven da vi flyttede ind. Jeg havde altid drømt om en sådanne, så det var lidt skæbnen at vi købte en hus med sådan en i haven.
    Jeg har klippet den mange gange, den vokser rigtig godt, men desværre har de sidste 2 vinter taget hårdt på den. Så i år blomstrede den ikke og jeg er faktisk lidt i tvivl om den vil overleve den kommende vinter. Hulk hulk!!

    SvarSlet
  10. Hej. Hvor er jeg glad for dette indlæg for jeg har købt en syrisk rose i sommer og ved ikke så meget om den. Den står nu kun med nogle "pinde" og en grøn knop, så jeg troede, den var gået ud, men det er den nok slet ikke. Den står i en krukke, som jeg har sat ind i drivhuset, da jeg er usikker på, hvor meget frost den kan tåle i en krukke? Ved du noget om det? Jeg satte den ind i drivhuset for en sikkerheds skyld selvom det kun er pinde, men den grønne knop gav mig håb om, at der var liv i planten. Nu må jeg nok hellere sørge for, at den ikke tørrer ud!

    SvarSlet
  11. Jeg har en drøm om store syriske roser i min have - men jeg lavede min sædvanlige fejl og satte dem hvor der var plads og ikke under de rette forhold. Så kan jeg lære det - og nu håber jeg at den nye og rette placering i sol og lidt læ vil give dem lyst til at gro igen.
    Blomstring på dine 2 meter høje buske må se fantastisk ud - jeg glæder mig til at se fotos når du finder nogen.

    SvarSlet
  12. Glæder mig til at se dine fotos af syriske roser. De er bare så skønne og eksotiske.

    Vi fik en lillebitte blå syrisk rose plantet i år - der går mange år før den er lige så stor som dine.

    Ulla

    SvarSlet
  13. ...... Så fandt jeg den med blomster på :0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...