Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

tirsdag den 22. februar 2011

Artiskokspirer......


De er kommet rigtig godt i gang mine artiskokker.......men nu har jeg sat dem i et lidt køligere rum så de ikke bliver alt for ranglede.

Anderledes langsomt går det med mine akelejer i bakken ved siden af. De blev sået samme tid som artiskokkerne, men først nu er der begyndt at  komme bitte små spire ud af et par stykker af de bitte små frø. Det er er den smukke "Aquilegia Viridiflora Chocolate soldier" jeg har forelsket mig i og sat mig for at prøve i år. Jeg tror den vil gøre sig godt i haven og jeg er spændt på om flere af de små frø vælger at spire snart.
Billedet af den skønne chocolate soldier er lånt på nettet.




Indtil videre har jeg også nået at så de to forskellige verbenaer - henholdsvis spydverbena og kæmpe verbena, så der vare ikke længe inden jeg har små planter i alle vindueskarme igen :0)

19 kommentarer:

  1. Kære Frøken Solhat
    Sikke det kribler i de grønne fingre nu. Jeg har besluttet at vente med forspiringen til først i marts, men det er godt nok svært at vente, når man ser dine fine spirer. Er det en bestemt sort af artiskok? Jeg ønsker mig en type, der er særligt køn! Den behøver ikke være den bedste mht. tilberedning (selvom jeg elsker artiskokhjerter). Kender du - eller andre - gode sorter, der bare er smukke?
    Hilsen Marie-Louise

    SvarSlet
  2. Har du prøvet at så kæmpeverbena indendørs før? Det har jeg nemlig og kunne ikke få dem til at spire. Da jeg fulgte Claus Dalbys "opskrift" lykkedes det. Den står i "Den levende have" side 74.
    Hvis du ikke har bogen, vil jeg citere derfra:
    "Frøene sås omkring nytår i en potte, en lille bakke eller lignende og dækkes IKKE med jord. I stedet trykkes frøene let ned i jordoverfladen. Beholderen stilles udendørs på et beskyttet sted, det kan være i et drivhus, under et halvtag eller blot dækket af en plade, så frøene udsættes for både tø og frost. I marts eller senest i april tages beholderen ind og der fortsættes" som man normalt gør.

    Da jeg fulgte den opskrift fik jeg masser af kæmpeverbena, og hvis man først har haft dem én gang, sår de sig selv helt vildt.
    Mon ikke du kan nå det endnu?

    Jeg håber ikke du tager mig det ilde op, at jeg "blander" mig :)

    Hvor er din chocolate soldier fantastisk :)

    SvarSlet
  3. Jeg planlægger at så artiskok og det meste andet i weekenden, dog venter jeg med tomater.
    Flot er den kæmpeverbena, men den passer nok ikke ind i mit havetema.
    Aquilegia er min hustru helt vilde med, så der har vi 10 sorter til prøve.
    Henrik

    SvarSlet
  4. nej hvor dejligt at se du er så godt igang...og dine artiskok ser bare flotte ud...nu spirer det jo her i blogland...skønt...:O)

    SvarSlet
  5. hold da op hvor er du flittig. Jeg har hverken fået bestilt frø el.lignende, tror jeg venter til marts:-)

    SvarSlet
  6. Så flink du er:) jeg får vel se og få hodet ut av gutterommet og ned i såkassene snart:)herlig med spirer:) Klem

    SvarSlet
  7. Åh ja man bliver så glad, når de små spire dukker op. Jeg har også sået kæmpe verbena i år, så jeg håber der kommer en masse op. Chocolate soldier er bare så smuk, måske skulle jeg også nuppe den, når jeg alligevel er igang med frøbestillingen ;o)
    Annette

    SvarSlet
  8. Hvor er det en smuk Aquilegia. Kendte ikke den her chokoladefarvede. Jeg skal også have købt artiskokfrø, men har sået selleri, kardon, stokroser og rosenslynger i dag.

    SvarSlet
  9. Dejlige spirer - man bliver så glad:) Mine artiskokker spirer også nu og jeg har sået stedmoder, men ellers venter jeg også lidt endnu det kolde forår sidste år blev for meget af det gode og det gider jeg ikke i år.

    SvarSlet
  10. Det ser skønt ud :-)

    Den brune akeleje har jeg også sået igen - havde den ellers i haven, men kom vist til at forære den væk ;-)

    I lørdags fik jeg sået en del stauder - en del forskellige kvan (som jo egentlig er to-årig), men fik også sået artiskok - en sort med røde hoveder, som jeg tror er meget smuk (Marie-Louise), men hvor hårdfør den er, ved jeg ikke.

    SvarSlet
  11. Fedt med artiskokker. Det vil jeg også have i min have. Håber at jeg kan nå det endnu. Dine er jo allerede langt fremme.
    Det er en skøn tid vi går i møde. Mange af mine krukker er begyndt at give livstegn. Så bliver man så glad :)

    SvarSlet
  12. Skønt at se alle dine spirer..Jeg vil også forsøge med artiskok i år men også pga. skønheden i dem.
    Og hvor er den smuk chocolate soldier ..Glæder mig til at dine spirer på deres vej frem i verden ;)

    SvarSlet
  13. Vilken läcker chokladsoldat:) Hoppas att du får många plantor!

    Go´kväll,
    Rebecca

    SvarSlet
  14. Marie-Louise......undskyld reponstiden:0) Jeg har ikke tidligere erfaringer med artiskok.....men glæder mig meget til at se om det lykkes. Jeg har købt den sort der hedder "Green globe"....men om den er mere spektakulær end andre sorter skal jeg lade være usagt.....men jeg håber at kunne bringe billeder senere på sæsonen :0)



    -----

    Lene ....jeg tager det bestemt ikke ilde op det er kun rart at høre om andres erfaringer......den nævnte bog står også på min hylde og den er skøn.

    Jeg såede selv kæmpeverbena sidste år med stor succes......så jeg håber det gentager sig. Du kan læse i indlægget fra d. 14 hvor der også er linket til sidste års såning :0)

    Jeg håber den bliver fantastisk....spirene udvikler sig i alle tilfælde nu :0)

    -----

    Henrik 10 akelejer....det lyder skønt. Hvilket flor det kan blive.

    -----

    Anita....ja det er skønt med grønt for øjet :0)

    -----

    Havehyrde....man skal også passe på med at bestille.....man bliver let fristet over evne :0)

    -----

    Linda......*SMILER* skønt med jeres projekter :o)

    -----

    Annette.......kæmpeverbenaen er uundværlig :0) Ja pas på med at shoppe.....fristelserne hopper så let som ingen ting op i kurven :0)

    -----

    Ina.....det lyder skønt.....Kardon er ny for mig....den/det har jeg aldrig før hørt om :0)

    -----

    Lisbeth......foråret starter på tirsdag :0)

    -----


    Marlene.... ja den ser skøn ud den soldier.....så jeg glæder mig til at se den in natura :0)

    Kvan har jeg også sået for første gang.......frøene fik jeg fra Dalby så det bliver spændende at se om det lykkes.

    -----


    Michala....ja det varme om det vinterfrosne hjerte når der begynder at ske noget :0) Tror bestemt godt du kan nå artiskokkerne....min spirede meget hurtigt, så nu har jeg stillet dem køligt og lyst så de ikke bliver for ranglede :0)

    -----

    Lindelyst :0) Jeg glæder mig også....begge er nye for mig så det bliver spændende at følge dem :0)

    ----

    Rebecca.....det håber jeg også, den er smuk syntes jeg ....og nu spirer den endlig lystigt:0)

    SvarSlet
  15. Dessa verbenor vill man inte vara utan!!
    Ha en trevlig helg!
    /Ruben

    SvarSlet
  16. Hej. Ja skønt når det pibler op. jeg har selv sået både kæmpeverbena og akelejen, men har dog sået dem ud, så de kan få lidt kulde. Anne Gine

    SvarSlet
  17. Ruben....så absolut ikke.....elsker når sommerfuglene flokkes efter den søde søde nektar i hver enkelt lille tragt :0)

    -----

    Anne Gine - det er vildt fedt og livsbekræftende.......ja kulden er ingen skade til :0)

    SvarSlet
  18. Sikke'n dejlig blog du her har!
    Jeg har også nogle akelejer, jeg gerne vil så i år. Jeg havde faktisk tænkt mig at vente små fjorten dage endnu med det - men nu hvor jeg ser du allerede har sået dine, tænker jeg om det blir for sent?

    SvarSlet
  19. Anne - Tusind tak. Velkommen i min lille have :0)

    Akelejerne er skønne. De kan sagtens sås nu især hvis du har et sted hvor de kan stå når de vokser lidt til......du kan også stille dem i drivhuset hvis du har et sådant, så vokser de lidt langsommere :0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...