Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

tirsdag den 4. januar 2011

Frøken Frost

Frøken Frost 2011 er en konkurrence der afholdes af Anne fra den norske blog Moseplassen




Dette billede fra februar 2010 "Frøken Hval i nød" skal være mit bidrag til konkurrencen. I en lille våge på fjorden var et  Marsvin fanget af isen i flere dage og i takt med at frosten tog til blev vågen mindre og mindre. Til sidst måtte den lille hval med møje og besvær kæmpe sig op til overfladen igennem grødisen for at trække vejret.... desværre med større og større interval imellem, da den blev mere og mere afkræftet som dagene gik. Det eneste selskab Marsvinet havde i flere dage var en enlig svane som desværre en morgen lå død på isen.

Et redningsforsøg blev sat i værk da biologer og forskere fra DMU - dansk miljøundersøgelser - forsøgte at fange Marsvinet for at sætte en sender på den og køre den til havet. Desværre mislykkedes forsøget og Marsvinet forsvandt under isen for ikke at vende tilbage.

Frost hilsner Dorthe/Solhatten

6 kommentarer:

  1. Sannelig en alvorlig historie, men et vakkert bilde av de to triste skjebnene

    SvarSlet
  2. Hvilken trist slutning på et fascinerende billede - det er ikke ofte, at få sådan en foto-chance!

    SvarSlet
  3. aha, så hval heter Marsvin på dansk!
    Marsvin er på norsk et lite kjæledyr (guinea pig)

    Så trist at den lille hvalen ikke greide seg, men artig bilde, og hyggelig at du vil delta på konkurranse :)

    SvarSlet
  4. Anonym.....så sandt :0)

    -----

    Susanne.....ja det var en meget speciel oplevelse og ungerne snakker om den i nu - de håber sådan den klarede det.

    -----

    Anne....jeg vil meget gerne deltage, for jeg er sikker på at den bog giver anledning til mange drømme :0)

    Marsvin er også på dansk et lille kæledyr, men det pudsige er at denne hval "Phocoena phocoena" også hedder Marsvin på dansk. Så vi er så heldige at have to slags og vidt forskellige Marsvin :0)

    SvarSlet
  5. For en trist historie og et blinkskudd av et bilde.
    Lykke til i konkurransen :-)

    SvarSlet
  6. Mannen satt og så på kandidater her, og han ble mektig imponert over bildet ditt :) Og så fortalte han meg at det er det vi på norsk kaller en nise. Og det synes jeg var så kos, for jeg har nemlig padlet kajak nær en nise en gang, kjempesøte!

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...