Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

fredag den 24. september 2010

Syrisk rose



Disse to fantastiske syriske roser/Hibiscus Syriacus "Blue Bird" står og pryder foran huset ude ved vejen, de blomstre på anden måned nu og der er stadig knopper så mon ikke glæden strækker sig lidt endnu hvis det ellers ikke bliver for koldt. Godt der er planter til at berige hver en årstid.

Da jeg plantede dem i 2002 var vinduerne blå......skulle jeg vælge idag blev det én af de fantastisk smukke lyserøde sorter der findes der blev plantet.....men sådan er der jo så meget.

Jeg klippede en del af buskene sidste forår men jeg må vist ud med saksen igen til foråret da de er så store at de står og banker på ruderne når det blæser......det kan godt være en smule uhyggeligt en mørk blæsende aften :0)

Jeg forelskede mig i syrisk rose da jeg for mange år siden var til min tantes begravelse i Assens. Der stod de nemlig i fuldt flor langs en del huse lidt som stokroser i Skagen.....et fantastisk smukt syn. Så når mine syriske roser hvert år står i fuld flor sender jeg Tante Grete en kærlig tanke.

9 kommentarer:

  1. Det er dejligt med planter, som minder en om en man holder af. Dem har vi et par stykker af. Vores syriske rose venter vi med tålmodighed på. Den er kun et par år gammel og ser endnu ikke ud af noget. Blomstrer heller ikke. Så vi må endnu nøjes med at nyde dem vi ser på vores vej. For eksempel et sted, hvor de har plantet den som hæk!

    Bedste havehilsner
    Birgitte

    SvarSlet
  2. Hej!
    Kul det är när du tittar in hos mig jag blir verkligen glad.
    Denna buske är fantastisk...
    Har en liten som är bra på gång.
    Ha det gott
    Annika

    SvarSlet
  3. Den så jeg masse av i danmark, den trives nok ekstra godt hos dere:) Så flott din var, så stor og frodig:) Nyyydelig:) Sukk jeg bor i feil land...

    SvarSlet
  4. Det eneste fornuftige der stod i vores have da vi flyttede ind var Høstanemoner og en syrisk rose i lys rød. Sidstnævnte så jeg første gang i botanisk have i København lige ved plantebutikken. Den var hvid og utrolig smuk, så den skulle jeg selvfølgelig eje når jeg engang fik have. Så heldigt at der stod en i forvejen som nu er uhyggelig stor, selvom jeg jævnligt klipper den ned. :-)

    SvarSlet
  5. Hej Dorthe!
    Nu var det langesedan jag var inom, haft så mycket att göra...

    Så sött ditt lilla fågelbord är!
    Och en så fantastisk hibiscus du har där! Man önskar att den var mer härdig här!

    Ha det fint! kram H.

    SvarSlet
  6. Åhh så flotte de er, jeg har også en Blue Bird, men den er ikke ret stor, måske skal den flyttes til en lunere plads.
    Ha' en god dag
    Knus

    SvarSlet
  7. Jeg bliver altså lidt misundelig når jeg ser disse flotte syriske roser...:-)
    Jeg har prøvet at have dem ,men de har ikke overlevet...
    Min ældste datter som bor 10 min. fra mig har derimod 2 lige store som dine og hun er også nødt til at klippe dem godt ned.
    Måske jeg skulle prøve igen..;)
    Jeg synes den lyseblå er smuk.

    God weeekend fra Lisbeth

    SvarSlet
  8. Orv, jeg troede ikke at de ret godt kunne overvintre, jeg har kun prøvet én gang - og den klarede ikke vinteren. De er meget flotte på dine billeder.

    SvarSlet
  9. Birgitte..... ja man får et specielt forhold til de planter der bære på en historie:0)

    En HEL hæk....det lyder fantastisk :0)

    -----

    I lige måde søde Annika :0) Håber den vil overøse dig med et blomsterflor uden lige.

    -----

    Linda....er sikker på du bor helt rigtigt :0) Plant én op ad en sydvendt husmur og dæk med sten rundt om foden der kan holde på varmen.....mon så ikke det kan lykkes hos dig også :0)

    -----

    Havehyrde - to perfekte planter haven var beriget med :0) De er smukke hver for sig i hver sin farve :0)

    -----

    Hillevissan....du er altid velkommen. Jeg hhåber bare fuglene også kommer til at elske foderhuset :0)

    -----

    Annette den vil gerne stå godt lun....de første par år troede jeg hvert forår at de var døde da de er noget langsomme til at komme i gang :0)

    -----

    Lisbeth.....hvor ærgeligt at de ikke har overlevet. Plant dem evt. op ad en sydvendt mur så de står lunt - for smukke er de :0)

    -----

    Velkommen i min lille have Sussi. Mine klare sig godt op ad den sydvente mur og med pik-sten rundt om "fødderne" de holder godt på varmen :0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...