Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

søndag den 13. juni 2010

En Prinsesse Alexandra,

har vi jo ikke mere i det danske kongehus, men det skal ikke tage glæden ved de første blomster på clematisen af samme navn. Den er så småt begyndt at åbne sine smukke lyserøde blomster - alt imens den står og spreder glæde ude ved mit nymalede sorte stakit.

I år var vinteren hård ved min Clematis Prinsesse Alexandra - der var ikke meget liv i de gamle skud  så jeg klippede den en del ned først i april  og gav den et skud gødning og allerede nu er den klar med en masse nye knopper.

Prinsesse Alexandra er en dansk sort fremavlet af ingen mindre end Flemming Hansen fra Clematis Danmark. Jeg købte den i 2004 da den kom i handlen herhjemme og den har blomstret trofast siden....... selv om den står et lidt vindblæst sted. Den daværende Prinsesse Alexandra gift med Prins Joachim var selv med til at navngive sorten og der vokser flere eksemplarer på Schackenborg slot op ad en løvhytte eller lign. så vidt jeg erindre.

Prinsesse Alexandra tilhører beskæringsgruppe 2 og behøver derfor ikke beskæring hvert år - men man kan trimme den lidt efter behov efter blomstringen hvis man syntes.

10 kommentarer:

  1. Så vakker. Jeg simpelthen elsker klematis. Jeg skal to turer til danmark i år. En tur til århus, og en til Billund:) Kanskje det kan bli en tur innom det berømte klematis gartneriet???:) aner ikke hvor det ligger men... det finner jeg vel ut:)
    Nydelige bilder:) Klem

    SvarSlet
  2. Ser klematis danmark ligger i rønde, regner med det går buss fra århus:) Å som jeg gleeeder meg:)

    SvarSlet
  3. Den er meget fin... vil kigge nærmere på den..tak for tippet!

    SvarSlet
  4. Den står også højt på min ønskeliste. Jeg så den på standen til Clematis Danmark,da jeg var på blomsterfestivalen, den var utrolig smuk, men alle havde solgt seddel på.
    Men jeg fik jo min Pink Fantasy.
    Og den hvide, så ja jeg har nok at plante i øjeblikket.
    Dessuden har jeg fået en masse stauder afleggere fra min ældste datteres have som er kommet i jorden i dag mens jeg var ved at blive blæst væk.
    Føj hvor var det en kold fornøjelse...:-)

    Men Prinsessen skal nok få sin plads her også, someday...:-o)

    Hej fra Lisbeth

    SvarSlet
  5. Såååå vacker klematis! Älskar klematis och skulle vilja ha hur många som helst..... Färgen på Prinsesse Alexandra är riktigt snygg med det rosa och vita.....

    Kul att du berättar om historen bakom namnet också!

    Ha en underbar måndag Dorthe!
    Kram
    /Charlotte

    SvarSlet
  6. Så smuk den er, endnu en plante til ønskelisten.
    Knus
    Annette

    SvarSlet
  7. Linda....du skal være hjertlig velkommen i Danmark - håber det lever op til forventningerne :0)

    Clematis Danmark´s plante salg er i en privat Villahave, en oase med række op og række ned af clematis. Flemming sælger meget over internettet så der er kun åben have et par gange om året.......men man kan komme efter aftale derudover - der står mere på hans hjemmeside :0)

    Flemming importere planterne fra England og det er alle gode og sunde eksemplarer :0)

    Bus......det kan i hvert fald undersøges :0)Sig til hvis jeg skal hjælpe dig ?

    Billund - så må det være Legoland der venter forude :0) Vi var lige dernede for 14 dage siden - en rigtig god tur :0)

    -----

    Det var så lidt fru Lavendel

    -----

    Charlotte....den er nemlig rigtig smuk - og historierne går bare planterne endnu mere interessante :0)

    -----

    Annette - "SMILER"

    SvarSlet
  8. Takk takk, jeg gleder meg vilt:) Takk for tips ang haven, da lønner det seg vel å henvende seg å høre om man får en titt:)

    Billund, ja det blir legoland også. Men vi skal bo på en bondegård, hos noen vi ble kjent med i spania, og det beste av alt. Damen i huset er meget haveinteressert, så det passer meg meget godt. Også for barna holde på med dyrene, jeg kan kose meg i haven, og far kan gjør hva han vil, he, he:) Mulig det blir en utflukt til Haven i Hune også:):) Jeg gleder meg masse:) Klem

    SvarSlet
  9. Det lyder smadder hyggeligt med sådan en bondegårdsferie Linda. Ungerne vil nyde det er jeg sikker på ....ja far og mor ligeså :0)

    SvarSlet
  10. Herlig innlegg her og ja, husker jeg leste det i fjor:) Og jeg kom til hagen til Flemming og Birthe, og det var en utrolig opplevelse:) Og klematisgalskapen ble ikke mindre akkurat nei:)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...