Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

mandag den 17. maj 2010

Upstar vs. Angelique

Upstar.

Jeg elsker lyserøde tulipaner.....ja, som I nok har bemærket lysrødt i haven i det hele taget. Men det kan være lidt problematisk at forelske sig i netop de lyserøde tulipaner.

I et tidligere indlæg spørger Annette til min tulipaner da hun desværre selv har oplevet at nogle af hendes forsvinder. Det gør nogle af mine desværre også efterhånden.....de sart lyserøde i hvertfald. Annelinde og Angelique som er nogen af de smukkeste i mine øjne er desværre nogle af dem der forsvinder.

Problemet med de lyserøde tulipaner er at de desværre ikke er så hårdføre som andre sorter da de er mere modtagelige overfor svamp og lign. 

Allerede efter et år eller to aftager løgenes lyserøde farve, de bliver mere duchede og blomsterne bliver mindre og efterhånden færre.......det er i hvertfald hvad jeg oplever. Derfor er det vigtigt at man løbende supplerer op med nye løg ellers vil bestanden svinde ind for til sidst at være helt væk. Ærgeligt, ærgeligt. Men indtil man finder en resistent lyserød fyldt sort ja så må jeg og andre på handlen hvert efterår og købe lidt ekstra løg.

Sidste år læste jeg på et tidspunkt at denne skønne tulipan Upstar skulle være mere robust end min elskede Angelique så jeg købte den og så må det jo komme an på en prøve.

Upstar er lige som Angelique en fantastisk dobbeltblomstrende lyserød tulipan. De har nogle fyldige og pæonlign. blomster der er en anelse mere lyserøde end Angeliques.

Angelique

7 kommentarer:

  1. Jeg har nogle store klumper Angelique, der ser ud til at holde, nu på 3. eller 4. år...og så har jeg nogle meget sart lyserøde liljeblomstrende, jeg har glemt, hvad hedder, de er også trofaste.

    SvarSlet
  2. Ved nærmere granskning - Marietta.

    SvarSlet
  3. Angelique tulipanen var den mest solgte tulipan til buketter, da vi havde forretning.
    Den er ualmindelig smuk.
    Når jeg en gang får orden på forhaven skal jeg have den tulipan og franske anemoner..dejligt at have noget at se frem til.

    Koldt og lidt blæsende her i nordjylland i dag, men skønt med alt vasketøjet der hænger ude og blæser tørt...:-o)

    Hej fra Lisbeth

    SvarSlet
  4. De er så vakre begge sortene, men om jeg skulle velge én hadde det blitt Angelique :)

    SvarSlet
  5. Hej Dorthe
    Jeg tror lige jeg skal prøve Upstar, da jeg helst vil have nogle der kommer igen år efter år. Tak for tippet.

    SvarSlet
  6. De er virkelig smukke - lægger du løgene samme sted hvor der har ligget andre tulipaner? Jeg er mest til tulipaner der kommer igen og igen - orker ikke al den løglægning om efteråret:)

    SvarSlet
  7. Lavendel.....Marietta - den må jeg lige tjekke ud ved lejlighed....for alt lyserødt er velkommen :0)

    -----

    Lisbeth - kan godt for stå det var den foretrukne tulipan.....den er smuk og holder sig længe i vasen, hvilket heller ikke er så ringe :0)

    -----

    Angelique er også en vinder her inni :0)

    -----

    Det var så lidt Annette......det er jo det der er meningen at inspirere og tippe og selv at blive inspireret og tippet :0)

    -----

    Lisbeth - jeg lægger nye løg et andet sted så de ikke bliver smittet....det har jeg læst mig til er det bedste :0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...