Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

tirsdag den 11. maj 2010

Magnolia drømmene

 er intakte her på matriklen. Det ser ud til at min åkondemagnolie/ Magnolia sieboldii, som jeg plantede sidste år har overlevet vinteren......nu venter jeg bare spændt på om den kvitterer med en blomstring. Jeg har desværre mistet to åkande magnolia i gennem årene men 3. gang må være lykkens gang eller?

Jeg syntes at åkande magnolien har nogle af de smukkeste magnolie blomster der findes, så jeg håber virkelig denne her føler sig tilpas og vokser sig stor og smuk de kommende år.

Min lille stjerne magnolie/Magnolia Stellata blomstre troligt med sine smukke hvide stjerneblomster nede ved siden af legehuset.


For nyelig købte jeg en opstammet magnolie Magnolia Pinkie.......den blev plantet ved indgangen og jeg forestiller mig at den i fremtiden skal hilse venner og familie velkommen med et gigantisk flot blomsterflor....det er i hvert fald drømmen.

Er du lige som jeg en smule forgabt i magnolier skulle du besøge denne  hjemmeside. Bjarne Dinesens fantastiske have på Asperupgaard huser omkring 100 forskellige magnolier.......det må være et helt fantastisk syn når de står i blomst. Hvis jeg kan lokke med resten af familien så tror jeg nok et besøg er nært forestående.

11 kommentarer:

  1. Den ser rigtig flot og meget elegant ud ved indgangen, din nye Magnolia. Jeg vil glæde mig til at den får masser af blomster. Jeg synes faktisk også at knopperne er meget fine, når de er på nippet til at springe ud. :))

    SvarSlet
  2. Jeg dåner også hver gang jeg kommer forbi en magnolie-træ og ønsker jeg havde ét....ved ikke rigtig om de kan gro her nede i engen, men det kunne jeg jo undersøge....Dorthe du har mange spændende planter, synes jeg...meget inspirerende.......krydser fingre for alle dine magnolier og særligt åkandemagnolien....

    SvarSlet
  3. Å sukk:) Magnolia er jo bare helt bedårende. Jeg har kjøpt min første i år, selvsagt altfor tidlig, da den stod i blomst i butikken i april, dermed bærer jeg den ut og inn hver eneste dag... Gjett om jeg ventter på varmen slik at den kan bli stående ute på plassen sin...

    Men jeg har sett en magnolia til, som jeg MÅ HA:) Håper jeg får de til:)

    Det blir sikkert helt nydelig i hagen din når de blomstrer:) og den Asperupgaard ser ut til å være et sted man må besøke ja:)

    Ny runde med erteblomster skal såes gjett om:) men noen av de jeg sådde har klart seg, så som "black night", og det var den jeg var mest spent på:)

    Ser ut tilå bli en flott hagedag i dag:) klem

    SvarSlet
  4. Så deilige magnoliaknopper! Det er spennende å følge med på den aller første sesongen, vil de blomstre? ER det blomsterknopper eller bladknopper? Jeg er fremdeles ikke sikker på min og venter i spenning :) Stellata er så vakker, den står nesten på innkjøpslisten min i oppstammet utgave. Jeg har både hørt at den vokser raskt og at den ikke vokser så fort... Vet du noe om det?

    SvarSlet
  5. Jag har ingen magnolia men kanske en vacker dag.
    Jag skulle åka till Bjarne hade jag tänkt. Bor ni nära varandra eller?
    Ha det gott
    Annika

    SvarSlet
  6. Magnolia er en drøm:)
    Jeg har en Magnolia Sieboldii men den har ikke blomstret ennå. Den står her i hagen på tredje året tror jeg, men det kan visst ta noen år før den blomstrer etter hva jeg har lest. Jeg visste ikke det da den ble kjøpt, så nå ønsker jeg meg en stjernemagnolia også for jeg vil så gjerne ha magnoliablomster tidlig om våren.
    Magnolia sieboldii blomstrer visst etter bladene har sprunget ut og vanligvis i juni tror jeg.

    Håper det kommer blomster på din!

    SvarSlet
  7. Magnolia är nog det finaste av alla blommande träd jag vet... Åh, vad jag önskar att jag hade en. Knopparna på din magnolia ser mycket lovande ut. Håller tummarna för att lyckosam blomning för dina magnolior!

    Ha' det bra!
    /Charlotte

    SvarSlet
  8. Magnolia er bare så smuk.
    Jeg håber at din nyplantede Magnolia Pinkie vil vokse sig stor og vakker i din indgang..:-o)

    Nu har jeg skrevet den ned på min ønskeliste til haven.

    Rigtig god Kristi Himmelfarts weekend,

    fra Lisbeth i et øsende regnvejr.

    SvarSlet
  9. Ulla......tak. Håber den overlever på det lidt udsatte sted med vind og vejr fra alle hjørner.....det skal i hvert fald kommme an på en prøve. Ja knopperne er flotte også :0)

    -----

    Anita - De er bare smukke. Jeg vil tro de kan.....bare de får surbunds-spaghnum nok :0) Ja efterhånden har der sneget sig et par stykker ind :0) Claus fatter ikke jeg kan blive ved med at få plads til nye planter.......men hvor der er haverum er der
    husrum :0)

    ------

    Linda.....de er bare ikke til at stå for de skønne magnoliaer.....kan godt forstå du blev fristet tidligt på sæsonen.

    Glæder mig jo til at se dine "black night" så jeg er rigtig glad for at netop de overlevede :0)

    Der må være helt vidunderligt på Asperupgaard :0)

    -----

    Ninni - ja det er meget spændende at følge med. De storknopper ér blomsterknopper.....de er så småt begyndt at åbne sig......men jeg tror de gerne vil have lidt mere varme.....lige som vi andre :0)

    Min Stellata vokser langsomt......hvilket er meget godt i min lille have :0) Ved ikke om der er nogen der vokser hurtigt også.

    -----

    Annika......ja det ville være skønt at besøge Bjarnes have....lige når magnolietræern står i fuldt flor.

    Desværre bor vi ikke lige i nærheden....hans have ligger på fyn og vi bor nord for Viborg i midtjylland. Men et par timers kørsel vil jeg tro og hans have vil åbenbare sig......

    ......jeg må altså lokke med familien en dag :0)

    -----

    Marit ....ja siboldii blomstre senere efter udspring med sine fantastiske blomster. Knopperne er først lige ved at dannes der ude nu......men det ser ud til at der kommer blomster på allerede i år, men det er måske ikke sikkert at de bliver så store de første år - jeg ved det ikke.......jeg krydser fingre :0)

    ------

    Charlotte......tak for det jeg håber de hjælper de krydsede fingre :0)

    Jeg elsker også magnoliaer....andre hader dem fordi de ikke bryder sig om at træet blomstre før det får blade.

    Til gengæld har jeg aldrig kastet min kærlighed på rhodondendron.....de siger mig ikke noget what so ever......mærkeligt ik´?

    -----

    Tak Lisbeth....det håber jeg gså den gør med tiden. Man skal passe på de lister :o) De kan blive så lange *SMILER*

    SvarSlet
  10. Glæder mig til at se billeder af din magnolia Pinkie. Håber det lykkes for dig med magnolia sieboldii, min voksede meeeget langsomt til at starte med , men efter nogle år er det ligesom den rigtig får fat, så nu må jeg beskære den hvert andet år for at den ikke bliver for stor.
    Knus Annette

    SvarSlet
  11. Annette.......jeg håber det også :0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...