Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

fredag den 26. marts 2010

espalier

I efteråret væltede mit store rionet-espalier ved terrassen....det kunne ikke længere stå imod den stive vestenvind der fejede ind over landet i november.....det knækkede slet og ret sammen og væltede med klematisser og hele moletjavsen.



Espaliet havde funktion som klatrestativ for flere klematisser og virkede derudover som rumdeler mellem terrassen og pæonbedet og ungernes gyngestativ og så selvfølgelig som støtte til flere af mine klematis.


Hele vinteren har jeg funderet over hvordan espaliet skal bygges op igen for jeg må erkende at et fire meter langt espalier delt i to sektioner af rionet åbenbart er for vindfølsomt når det vender front mod vest. Undvære det kan jeg heller ikke - det virker helt forkert uden denne "mur" mellem haverummene og klematisserne behøver jo noget at gribe om på deres vej.



Efterhånden er jeg nået frem til at to mindre espalier må være løsningen........noget lignede det jeg har ved min Austin Rose "Constance Spry". Bare lidt bredere og lidt højere - lige nøjagtig så stor/lille at den ikke bukker under for vinden.

Tilbage er nu bare at sælge ideen til min kære "havemand" og lokke ham til at save skrue og grave - helst inden klematisser kommer alt for godt igang :0)

7 kommentarer:

  1. det er nu ellers flotte sådanne rionet. Jeg har 2 mindre i baghaven og overvejer at skrifte mit træespalier på terassen ud med rionet. De virker letter og luftigere end træ. Krydser fingre for at manden ordner det hele for dig, snarest. God weekend :-)

    SvarSlet
  2. Takk for hyggelig hilsen på siden min. Jeg er jo bar ehelt fortapt når det kommer til blomster... Høres ut som en kjent sak å selge ideer til ens bedre halvdel. Jeg er stadig i forhandlingsposisjon, he, he:) Jeg skal også ha meg et slikt espalier. Jeg synes de er fine, for de er mer luftige, og ikke så massive som hele vegger blir, pluss at de er så enkle for plantene å klatre i:) Men det skal være i en bue ut mot vannet. Jeg har forhandlet i ett år nå, og må kanskje bruke hardere skyts...:) Gleder meg til å se veggen din i blomst:)Lykke til med forhandlingene, helger er ofte gode forhandlingstider hos meg:)

    SvarSlet
  3. Lycka till med dina projekt. Jag skulle också behöva nya spaljéer och får väl locka ut min egen "trädgårdsgubbe" för att hjälpa till.
    Ha en skön weekend,
    Eva

    SvarSlet
  4. Tusen tack för din fina hälsning hos mej.
    Det är så underbart att våren äntligen har kommit så man kan sätta igång med alla sin planer man haft under vintern.
    Har ni sommarhus i Mariannelund i Småland? Där är så fint.
    Ha en go weekend!

    SvarSlet
  5. Espaljer av armeringsnett som vi kaller det i Norge, er SÅ lekkert. Spesielt i kombinasjon med grått trekverk. Jeg har planer om et slik som beskyttelse for innsyn på verandaen, men det er en omstendelig affære fordi det må tilknyttes rekkverket. Håper mannen din hjelper deg snart :)

    SvarSlet
  6. Jag håller också på att fundera över spaljéer.... Lycka till och berätta och visa gärna vad du kommer att göra, så att man kan få lite tips...! :-)

    Trevlig helg!
    /Charlotte

    SvarSlet
  7. Havehyrde......jeg har haft mine Rionet i efterhånden mange år nu. I starten var de de lidt en nødvendighed for at skåne mine bede lidt for vores dejlige hund - her gik det over stok og sten men med nettene blev den tvunget til små omveje uden om mine mest elskede blomster :0)

    god week-end til dig også ;0)

    -----

    Linda.....selv tak for dine altid søde og varme kommentarer. Forstår din trang til at købe den smukke syren SÅ GODT. Er bange for det går galt her i påskedagene for mig når jeg kommer forbi et plantesalg :0)

    Jeg overvejer at smørre manden med en rød steak og et godt glas rødvin i aften.....mon så ikke den går :0)

    En bue ud mod vandet....hvor skønt...hvem der bare kunne det....det bliver da en helt fantastisk udsigt :0)

    -----

    Velkommen til min have Livsnyder eller lille Humlebi :0) Ja foråret er længe ventet på disse bredegrader i år....så nu skal det nydes i stor stil.

    Desværre har vi ikke sommerhus i Småland, selv om vi gerne ville. Vi "plejer" at leje et skønt sted. Forskelligt hver gang. I år er 4 gang vi tager til Sverige med ungerne - de elsker det......

    God week-end til dig også :0)

    -----

    Ninni jeg håber også snart jeg får lokket ham i arbejdstøjet :0)

    Er meget glad for mine p.t tre espalier..snart fem (håber jeg :0)
    Overvejer at male mine sorte eller koksgrå i år.....men har ikke rigtig bestemt mig endnu.

    Rigtig god week-end søde

    -----

    Charlotte...der skal nok komme en up-date, når jeg har lokket Claus i arbejdstøjet :0)

    God week-end til dig også :0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...