Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

torsdag den 4. februar 2010

Desværre......

.........den gik ikke. Det lille fyr ville ikke reddes og køres til "Hawet". Der blev virkelig gjort et forsøg af de tre mand fra DMU ( Danmarks miljøundersøgelser ). Men det mislykkedes desværre.... eller måske heldigvis - det er ikke helt til at vide hvad der er det bedste i denne sag. Faktum er at den forsvandt kort efter at nettet blev kastet ud i vågen. Hvad vi selvsagt alle håber er, at den har søgt tilflugt i en af de lave våger et pænt stykke fra den dybe våge og senere vælger at vende tilbage på dybt vand......men det er ikke til at sige. I værste fald var den så stresset at den simpelthen er blevet fanget under isen og druknet.


Inden den forsvandt fik forskerne studeret den lidt og kunne fortælle at den var afmagret og at det ene af spæklagene som hjælper med at holde på varmen så skidt ud. Skindet var ridset og riftet af formodentlig isen.... så alt i alt så den ikke så sund ud længere. En af de lokale fortalte at den har været set i fjorden den sidste månedstid, men altså nu var fanget af den hårde vinter.

En oplevelse der fylder én med ambivalente følelser......for måske skulle naturen bare gå sin gang.....men hvor er det dog svært at se på når naturen går i én bestemt retning.



6 kommentarer:

  1. Tak for fin opfølgning. Jeg har virkelig tænkt på den lille fyr. Og du har jo ret, naturen bør gå sin gang, men det er jo svært at se på, at et dyr måske lider.

    Knus fra engens land ;-)

    SvarSlet
  2. hej Dorthe !

    Åh det er netop her det er så svært....når man ikke kan redde et dyr og det der med naturens gang, der kan være så temmelig barsk...jeg husker en episode for 4-5 år siden, da jeg lige var flyttet her ned i engområdet....jeg kom cyklende ad engvejen på vej til arbejde og havde travlt bl.a.....men så så jeg de her 4 krager og den ene krage skreg og så syg ud....med vingen hængende...og mens jeg cykler forbi og har travlt går det op for mig, hvad det er der er ved at ske...de tre andre er igang med at slå den fjerde og syge ihjel, var min tanke og jeg fik en pludselig meget mærkelig følelse....og tænkte på hvor barskt det er for den syge krage....skulle jeg gøre noget ? tænkte jeg...ville det hjælpe at jeg stod af cyklen og jagede dem væk, for igen at se dem der, når jeg forsvandt ?...eller skulle jeg tage den syge krage, hvis jeg idet hele taget kunne komme i nærheden af den, og selv slå den ihjel for at mindske dens lidelser ? eller skulle jeg se om jeg kunne tage den med hjem og gøre den rask evt. ?....mange tanker for gennem mit hoved mens jeg tænkte at nu skulle jeg skynde mig på arbejde....
    Jeg endte med at køre videre på arbejde men havde det ret mærkeligt og følte vel egentlig, at jeg på en måde lod den syge krage i stikken....det ramte mig ligesom en mavepumper, at se det syn...naturen er sgu rå indimellem....men har vi mulighed for det, så synes jeg man skal redde dyr..og jeg syntes det var fint at det blev forsøgt, men velvidende at den måske er blevet stresset og druknet under isen...hvem ved...det kunne jo også være gået godt...og måske er det...det ved vi joheller ikke....
    Men jeg kan sagtens følge dig.....
    Nogle gange støder jeg på en fugl ude i naturen eller sågar inde i byen...som ser syg ud og som ikke vil flyve....og så er jeg ofte i et dilemma....kan den blive rask ? skal jeg forsøge at tage den med hjem ? kender jeg dens madvaner og kan jeg få fat i noget mad til den...skal jeg bare lade den være for så kommer den sig nok ? eller er det bedst at gøre en ende på dens lidelser så den ikke bliver taget af andre dyr eller ligger og sulter ihjel....
    Pyha...mange følelser kommer i spil....

    SvarSlet
  3. Har tænkt på dig, hver gang hvalen blev omtalt i tv... :)

    SvarSlet
  4. Jeannette Mariae, Anita og Jette.......

    Jeg var virkelig meget ambivalent da jeg stod der ude.....var det nu det rigtige eller? Men sagen har gået sin gang og dukker den op igen vil der ikke blive gjort yderligere......så må naturen tage over. Hvilken den i øvrigt havde gjort med svanen....den var blevet fundet død onsdag aften :0( Drengene der gav mig tippet om hvor den var gik forståeligt nok lidt slukørede derfra.

    SvarSlet
  5. Tak fordi du fortæller os hele historien. Denne lille hval har levet i mig og jeg blev trist..
    Og svanen er død.
    Suk.
    Naturen er..- natur.

    Knus

    SvarSlet
  6. Ja....naturen er overvældende i mere end én forstand Miri. God week-end

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...